Cecil Kemperink

In mijn werk zijn beweging, balans, verbinding en verwondering, belangrijke thema’s. Ook tijd speelt een rol: arbeidsintensieve, repeterende handelingen, maken vele onderdelen, die samen het werk vormen. Opgebouwd uit ringen klei, ontstaan structuren die op verschillende manieren zijn neer te zetten. Deze beweging van het werk, die vorm- en geluidsveranderingen tot gevolg heeft, maken het beeld ‘ruimer’.
En nodigen uit tot onderzoek: de kijker neemt actief deel aan het werk.

De eigenschap van klei om door de stook te veranderen van een flexibel materiaal naar steen, blijft mij fascineren en uitdagen om daar mee te spelen. Wat ik doe met klei, kan dat eigenlijk? Klei laten bewegen terwijl het al steen is geworden in de oven? De uitdaging om grenzen van het materiaal te tarten blijf ik voelen: hoezo kan dat niet?
En dan zoeken naar hoe het wel gaat lukken. Waar liggen de mogelijkheden. Ga het maar doen, experimenteer. Onderzoek nieuwe wegen.
Het aardse materiaal klei en intuïtief werken: zoeken naar een balans. Ik heb een grote werkdiscipline, ben erg creatief en voel me intens gelukkig als ik met klei kan werken.

Mijn keramische werk is mijn communicatie met de ander, de kijker. Ik heb van alles te zeggen tegen de toeschouwer, tegen jou. Niet met woorden, maar met een ruimtelijk werk. Onderwerpen die in het werk te zien, te horen of te voelen zijn. Mijn werk zegt het. Het werk kan op diverse manieren neergelegd worden. Ontelbare manieren en steeds weer anders. Er zijn veel meer standpunten mogelijk. Beweging, verandering is de standaard geworden. En je mag het zelf doen.

Het bewegen is een belangrijk onderdeel van de zeggingskracht van het werk. Het laat meteen ook zien hoe belangrijk de verbindingen zijn en hoe elke beweging een gevolg heeft voor elke schakel, elk onderdeel is essentieel en beïnvloed de ander. Bij het bewegen volgen steeds andere wendingen dan je verwacht. De kijker mag het werk zelf bewegen; is actief betrokken, heeft invloed, is onderdeel van het werk. De vormverandering kan leidraad zijn, ook het geluid wat door de beweging te horen is kan bepalend zijn voor de choreografie.