Nieuwe werken zijn van 1 maart t/m 7 april 2024 te zien in de groepstentoonstelling In Bloei.
“Ik hou enorm van verzamelen en verzamelingen. Uiteenlopende zaken bij elkaar zetten, ergens door verbonden. Soms is dat een kleur, de andere keer het materiaal, dan weer de vorm of een eventuele functie. Er moet iets te zien zijn, het oog moet worden getrokken en je moet blijven kijken, het liefst naar een drukke, weelderige, bonte samenstelling.
Je hebt wel eens verzamelingen die ergens anders bruikbaar voor zijn, bijvoorbeeld knopen. Iedere knoop is een plaatje op zich, werkelijk prachtig van vorm en prettig om aan te voelen. Hier moet ik dan iets mee doen.
Ook kan ik nooit het bos in of het strand op zonder allerlei leuke en bruikbare dingen mee te nemen zoals takjes, schelpen en dat wat ik niet mag, kan of wil meenemen gaat op de kiek, bijvoorbeeld verschillende zeewieren, boomschorsen, golfafdrukken op het strand, schelpen op de rotsen, oneindige luchtpartijen, etc. etc. Kijken en nog eens kijken, oog voor detail en vooral verzamelen.
Verder ben ik dol op bloemen, hoe schitterend mooi kunnen ze zijn in hun vorm, geur en kleur.
Ik maak dan ook graag vazen, dozen of potten met keramische bloemen er op. Sommige werken hebben een opening om echte bloemen in te kunnen steken, één groot bloemenfestijn. De vele bloemen in onze tuin en de tulpen op de West-Friese tulpententoonstelling, geven volop inspiratie. Alles kan en alles bestaat in het echt, zowel qua vorm als kleuren! De keramische bloemen zijn handgemaakt, soms met behulp van zelfgemaakte mallen van parkiettulpen en andere materialen uit de tuin.
Ik gebruik witbakkende chamotte klei omdat ik de kleuren optimaal wil laten uitkomen. De witte klei wordt met glanzende glazuren en diverse kristalglazuren bewerkt. Alles door elkaar en over elkaar heen. Het stookproces wordt net zo vaak herhaald totdat het gewenste resultaat behaald is.
Vaak begin ik een werk vanuit een ruwe schets zodat ik de vorm in mijn hoofd heb. Ik bouw het werk op met kleirollen, rustig aan laten groeien, zodat ik kan overzien wat ik doe. Ik wil het werk een sfeer meegeven en dat doe ik door weelderige, ronde vormen te gebruiken, heerlijk veel glans zodat het werk diepte krijg, lekkere bonte kleuren voor een fleurig geheel en vooral rijk gedecoreerd.
Voor mij is het werk af als de sfeer gelukt is, het werk lekker druk is en vooral niet saai.”
Wendy Limburg (Purmerend, 1961)
In Haring & Bijvangst (6 juni t/m 23 juli 2023) waren nieuwe keramische sculpturen te zien.